Nytt år, nya upptåg!

  
                                

Ja nu är julen över och vi har gått in på ett nytt spännande år. Är två kilo tyngre av all julmat, knäck, alladinchoklad, kola och toffifee men det är det så värt! Har haft en helt underbar jul och  nyår.

Julen firades hemma med familjen med en massa mat och klappar, juldagen firades i goda vänners lag på Wisby strand tillsammans med 1100 andra partyprissar och nyår firades med Daniel hemma i Lysekil, mycket lyckat!

Alla har säkert nångång lagt sig på kvällen och känt gud vilken helt underbar dag det varit idag, en helt perfekt dag.
Min perfekta dag såg ut såhär. Vi var i Lysekil och hade bestämt oss kvällen innan att jag skulle följa med Daniel och hans lillebror Elias på jakt. Vi satte väckarklockan på 07.00, gick upp och åt en rejäl frukost och åkte sen hem till hans föräldrar för att leta upp passande jägarkläder till mig i källaren.
När vi klätt oss och lastat in matsäcken, gevären, hunden och veden i bilen stod temperaturmätaren på -15 grader, himlen var klarblå och det skulle bli en kall men strålande vinterdag.

Väl framme i skogen gick Elias till sitt pass och jag och Danne började gå in i skogen för att släppa Bella. När vi hade släppt henne var vi tvungna att öka takten för att följa hennes skall, Daniel gick framför mig med bössan på ryggen och jag (som faktiskt hade fått en egen kniv i livremmen) försökte hinna med honom så gott det gick i hans vana tempo. Att hoppa över stock och sten med 18 kilo kläder på sig är inte helt enkelt och klumpiga jag ramlade säkert fem gånger platt fall över olika stubbar på vår väg, men detta märkte inte Danne för jag var uppe på fötterna illa kvickt varje gång! 
När Bellas skall var nära betydde det att hon har fått upp ett spår och rådjuret var nu nära, vi ställde oss blickstilla vid ett träd och Danne laddade bössan.
Helt plötsligt utbrister smarthuvet jag med hög stämma: "Du Danne!! Hur gör vi när......? ", då vänder han sig tvärt om med fingret för munnen och visar att nu måste jag vara tyst!
Från den stunden känner jag allvaret och ser mig som en riktig jägare, adrenalinet börjar pumpa och jag vågar knappt andas, shit va spännande.

Efter nån timme tappade Bella tyvär spåret och vi gick tillbaka för att grilla korv och dricka kaffe i vintersolen.

Vi tog en annan jaktrunda efter korvgrillningen och här blev det lite mer action. Bella hittade ett spår fort, vi ställde oss knäpptysta och väntade in rådjuret. När vi hörde det prassla inne i skogen kändes det som om jag var med i filmen Jägarna, nu jädrar blir det rådjursstek till middag!
Danne osäkrade (heter det så?) bössan och vi väntade med spänning på att djuret skulle hoppa fram. Tyvär slutade det prassla efter en stund, Bella kom tillbaka och inget skott avlossades denna dag. KAN kanske varit så att jag lutade mig för mycket på högerfoten och råkade knäcka en gren som avslöjade vårt gömställe. Men jag hoppas hoppas hoppas att jag kan få en chans till att följa med på jakt för det var verkligen kul!

Jag låter rätt tuff i mun men om bambi skulle trava fram framför vårt kikarsikte och se på oss med sina stora, runda, oskyldiga rådjursögon så kan jag nog inte svära på att jag inte skulle ropa "FLY BAMBI MEDANS  DU KAN" och kasta mig över bössan... Men det får vi se, om jag får följa med fler gånger vill säga.

När vi kom hem från jakten väntade en utsökt rådjursmiddag hos Daniels föräldrar.
Efter det åkte vi hem, duschade och kastade oss på soffan med varsitt glas vin.
En helt perfekt dag.

Idag är jag hemma i min lägenhet i Göteborg, Danne är i Karlstad och jobbar och jag håller för fullt på att ragga jobb i Norge. Förhoppningsvis åker jag till helgen eller på måndag och blir iväg några veckor.

Igår köpte jag upp mig på en dator så nu blir det bloggande för hela slanten kamrater!

Hur gick det med fisket pappa?!

Ha en skön torsdagskväll!

Puss o kram Lisen

                             


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0